fredag 5 november 2010

Att jobba i England

Nu har jag jobbat på mitt nya engelska jobb i 2 veckor och måste få klaga av mig lite på några saker som är totala kulturchockar för mig:
Inga fikapauser
Fikapauserna som är standard på de flesta kontor i Sverige verkar inte finnas här. Ingen tar kafferast utan hämtar en kopp kaffe och dricker vid datorn
Alltså heller ingen fredagsfika med kakor!!! :(
Ingen äter riktig lunch
Nästan alla äter en smörgås vid datorn. Det är den enda lunchen de äter!
Strikta klädkoder
Att företag har väl definierade skriftliga klädkoder verkar vara väldigt vanligt i England. Det verkar som om de inte litar på att de anställda själva kan avgöra vad som är lämplig klädsel.  På mitt jobb är det ”smart casual” som gäller, vilket för kvinnor tydligen är:
  • Yes to: blouses, dresses, skirts, smart shoes / boots, smart jumpers, suits, trousers
  • No to: Combat, cropped tops, denim jeans, leggings, sportswear, inappropriate Logo T-shirts/ jumpers, trainers
På fredagar gäller dock inte detta utan då är det ”dress down day” och då passar folk på att ha på sig de mest olämpliga eller fula kläder man kan tänka sig inklusive korta kjolar, trasiga jeans, shorts, fleecetröjor…! Då blir man i princip uttittad om man inte klär ner sig tillräckligt!
En bra tradition på mitt jobb dock är att man på fredagluncher går till puben tillsammans! Nu kan jag visserligen inte dricka eftersom jag kör bil, men det är ju ändå en trevlig tradition som inte är så vanlig i Sverige!! Det väger upp lite för att det inte finns några fredagskakor! :)

1 kommentar:

  1. Hej vännen! Vilken bisarr dresscode, som om någon skulle få för sig att använda combat på jobbet!?!? Har förresten börjat sticka (virkningen gick inte så bra när jag skulle göra själv). Har du testat rundstickning någon gång? Jag håller på med en halsduk med rundstickor, men måste ha gjort något knas, för den sitter inte ihop. Skulle du kunna skriva om rundstickning om du har koll? Kramkram Majsan

    SvaraRadera