söndag 26 september 2010

Nya gardiner

Det stora projektet den här veckan har varit att sy nya gardiner till vardagsrummet. Detta är något jag har velat göra sen jag flyttade in här för över ett år sedan, men det har varit mycket annat som behövts fixas så det har inte blivit av förrän nu.  De gamla gardinerna var i ett hemskt gammaldags engelskt mönster och de har hängt här åtminstone sedan min man köpte huset för 8 år sedan, och förmodligen betydligt längre än så. 

Förra helgen var vi och köpte tyg. Hela 14 meter blev det då fönstrena är 2,5 meter höga. Det var väldigt tungt att släpa hem, speciellt som Bristol är väldigt backigt och man måste gå rätt uppför i ungefär 15 minuter för att komma hem till oss från stan. Tyvärr blev det inte riktigt ett sånt tyg jag ville ha (tygaffären hade inte så mycket kvar av det) så det blev ett vanligt enkelt vitt bomullstyg istället.

Jag är inte helt nöjd med färgen, tycker de blev lite för vita, men de är i alla fall betydligt bättre än de som fanns där innan. Så de får nog duga så länge i alla fall. Planen är ju att bara bo här 1-2 år till och så länge kan jag nog stå ut med att ha gardiner i något fel färg.


Gardinerna var enkla att sy. Jag fållade bara alla sidor och fäste sedan ett rynkband (som jag återanvände från de gamla gardinerna) högst upp. Det jobbigaste var att stryka dem, det tog nästan lika lång tid som att sy.

1 kommentar: