onsdag 29 september 2010

Förstärka stickade sockor med läder

Jag tycker det är roligt att sticka sockor och ännu roligare att ge bort dem till nån man tycker om.  Min man har fått sockor i både födelsedagspresent och julklapp, något han verkligen uppskattar. Problemet är att han tycker så mycket om dem att han använder dem hela tiden så att det ganska snabbt går hål på undersidan av foten. I början stoppade jag sockorna (se bra beskrivning på hur man stoppar strumpor här: http://heimlagasyblogg.blogspot.com/2010/03/om-att-stoppa-strumpor.html ), men nu har jag tröttnat på det och har bestämt mig för att förstärka de stickade sockorna i häl och tå istället.

Läste på nätet att man kan förstärka sockor genom att använda sytråd samtidigt som det vanliga garnet när man stickar undersidan av foten. Ska absolut testa detta nästa gång, men för de sockor jag redan stickat är jag alldeles för lat för att repa upp dem och sticka om undersidan.  Tack vare min praktiska farmor fick jag dock en annan lösning på problemet, nämligen att förstärka sockorna med läder.  Sagt och gjort, igår bar det iväg till tygaffären för att hitta mjukt läder.  Var billigare än vad jag trodde det skulle vara. Betalade bara 12 kr för en kvarts meter och det räcker gott och väl till de 5 par sockor som ska förstärkas.

Klippte helt enkelt ut 2 mindre bitar av lädret och fäste för hand under hälen och foten.  Resultatet blev jättebra. Lädret är så mjukt att jag inte ens kan känna att det är där när jag går och det känns absolut mer hållbart. En bonus är att lädret dessutom gör sockorna ”halksäkra” vilket är perfekt om man har glatta golv!

2 kommentarer:

  1. Smart! Själv gillar jag i och för sig att halka runt med lite glid under fötterna :)

    SvaraRadera
  2. Vill också ha! Julklapp någon kanske...

    SvaraRadera