söndag 27 februari 2011

Mysbyxor

I januari kom jag på den ”strålande” idén att jag skulle lära mig sy kläder. Sist jag sydde kläder var i syslöjden i skolan och om jag ska vara ärlig var väl inte resultatet fantastiskt, men en utmaning är ju alltid kul tänkte jag och gick glad i hågen iväg till ”Fabric Land” och köpte tyg. Målet var att sy ett par mysbyxor. Från början tänkte jag använda ett par andra mysbyxor som mall, men när jag väl kom tillbaka med tyget och försökte rita ut mönstret insåg jag att det kanske inte var så lätt om man nu inte var villig att sprätta upp sömmarna på de gamla byxorna.  Så jag gav upp och tyget blev liggande i en hög på skrivbordet i flera veckor. Förra veckan hittade jag ett gratismönster på byxor på nätet och då fick jag äntligen lust och ork till att göra ett nytt försök.  För att vara ett första försök tycker jag att resultatet blev riktigt bra (i alla fall om man inte granskar sömmarna på nära håll). De är i alla fall väldigt sköna att ha på sig och jag har i princip levt i dem hela veckan.
Mönstret hittade jag här: http://www.independentliving.org/

Det här mönstret är väl egentligen till för vanliga byxor, men funkade alldeles utmärkt som mysbyxor också. Jag använde ett tunt, mjukt, elastiskt tyg och sydde med sicksack söm till alla sömmarna för att få dem lite mer elastiska. Sen gjorde jag en fåll upptill och trädde i ett sidenband jag hade hemma.
Kanske att jag snart ska våga mig på att sy någon kjol eller klänning…

2 kommentarer:

  1. Minns du klänningarna vi sydde för en dansuppvisning i gymnasiet? Jag hittade min hemma hos mina föräldrar för några veckor sen och blev grymt imponerad... men nu är den förpassad till brorsdöttrarnas utklädningslåda :)

    SvaraRadera
  2. Hade helt glömt av att vi gjorde gjorde det! :) Har ingen aning om var min är!

    SvaraRadera