måndag 25 oktober 2010

Sy ett enkelt förkläde

Efter att jag bytt gardinerna i vardagsrummet har jag nu en himla massa tyg i ett hemskt gammalt mönster.  Trots att jag inte tycker om tyget känns det som lite slöseri att slänga det (har nog blivit påverkad av den engelska sparsamheten), men jag vet inte riktigt vad jag ska använda det till.  I förra veckan kom jag i alla fall på att jag kunde använda lite av det till att sy ett förkläde. Alla som känner mig vet att jag inte är den mest försiktiga personen, så när jag diskar så blir det ofta väldigt blött överallt. Tidigare har jag bara haft ett stort förkläde som jag använder främst när jag bakar så nu kom jag på att jag skulle sy ett enkelt litet praktiskt diskförkläde för att slippa blöta kläder efter varje gång jag diskat.
Så här gjorde jag:
1.       Klipp ut en tygbit på 75x45 cm och fålla kanterna
2.       Klipp en tygbit på 12 x 175 cm och fålla kanterna
3.       Vik den smala tygbiten på mitten längs långsida. Lägg det större tyget emellan (se bild)
4.       Sy längs kanten så att den smala biten fästs på förklädet
5.       Nu är själva förklädet färdigt
6.       Om man vill kan man sy på en spetskant nedtill och en liten ficka (min är 16x13 cm).
7.       Jag sydde också en ”handdukshållare” genom att ta en liten tygbit, sätta på kardborreband och sy fast på förklädet.  Detta är perfekt om man står och diskar och snabbt måste kunna torka av händerna om man helt plötsligt måste röra i en gryta eller svara i telefon eller liknande.
Ok det kanske inte är det snyggaste förklädet, men det är väldigt väldigt praktiskt och helt gratis då jag hade allt tyg hemma + att jag fick lite övning i att sy ett förkläde. Nästa gång får det dock bli något i ett lite finare tyg.

Någon som har några idéer vad jag kan göra med resten av tyget?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar