söndag 3 oktober 2010

Morotsmuffins













Eftersom det inte blev något brödbak igår fick jag ta igen det idag med att baka morotsmuffins. De flesta recept på morotskaka/morotsmuffin innehåller olja vilket jag tycker blir lite….hmm….oljigt helt enkelt, men nu har jag äntligen hittat ett bra recept på morotskaka med smör istället för olja vilket blir mycket godare. Receptet är alltså eg. för en kaka men jag tycker det är roligare att göra muffins!
·         100g rumsvarmt smör
·         2,5 dl socker
·         3 ägg
·         3 finriva morötter (ca 300g)
·         3 dl vetemjöl
·         1 tsk bakpulver
·         2 tsk kanel

1.       Rör socker och smör poröst
2.       Rör i äggen, ett i taget
3.       Rör i morötterna
4.       Blanda mjöl, bakpulver och kanel i en separat skål och rör sedan ned i smeten
5.       Häll i smord och bröad form
6.       Baka i ca 40 min i 175⁰C i nedre delen av ugnen (om jag gör muffins bakar jag dem i 200⁰, i 15-20 minuter i mitten av ugnen)

1 kommentar: