fredag 8 oktober 2010

Malthouse bröd

Idag kommer mina söta vänner hit ända från Sverige så självklart måste jag ju baka lite bröd.  I England finns en mjösort som heter ”Malthouse Flour” som jag brukar använda. Har inte hittat någon översättning så vet inte riktigt vad den svenska motsvarigheten är, men är det någon som vet så får ni jättagärna säga till.
Här är i alla fall mitt egna recept på ”Malthouse bröd med frön” :
·         50g jäst
·         5 dl vatten
·         1-2 msk ljus sirap
·         1-2 msk olivolj
·         Salt
·         400g ”malthouse” mjöl
·         Vetemjöl (jag brukar tillsätta vetemjöl tills degen får en bra konsistens)
·         1 dl frön (jag brukar använda en mix av pumpafrön, solrosfrön och sesamfrön)

1.       Värm vatten till 37 grader
2.       Smula jästen i en bunke och rör ut den med vattnet
3.       Tillsätt sirap, olja och salt
4.       Tillsätt mjöl och arbeta ihop till en smidig deg
5.       Jäs under bakduk i 30-40 min
6.       Knåda in fröna i degen, dela den sedan i 2 delar och forma till limpor. Jäs på plåt i ytterligare 30-40 min
7.       Baka i nedre delen av ugnen, 200 grader, i ca 20-30 minuter
Nu är det dags för en riktigt mysigt tjejhelg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar