söndag 17 oktober 2010

Kanellbullar i form av snurror




Idag blev det kanelbullebak hemma hos oss.  Lägger inte ut receptet eftersom de flesta redan vet hur man bakar dessa underbart goda delikatesser, men tänkte visa hur jag gör när jag bakar ut mina bullar. Jag vet att det kanske bara är inbillning men jag tycker att bullarna blir mycket godare om man gör dem som snäckor istället för de mer traditionella runda bullarna. Försökte ta lite bilder medan jag bakade, men det var faktiskt förvånansvärt svårt att ta bra bilder medan händerna var nedkladdade av smör och kanel. Så ber så hemskt mycket om ursäkt för bildkvalitén, men hoppas ni ändå förstår vad jag menar.

Kavla ut en fjärdedel av degen till en rektangel, lägg på fyllning och vik degen i 3 delar

Dela degen i 5 delar och gör 2 snitt i varje del

Snurra varje del till en länga

Snurra till rätt form. Klar att läggas på plåten för andra jäsningen!

2 kommentarer:

  1. Mmmm... skickar du över en bulle till en sjukling?

    SvaraRadera
  2. Åh stackarn är du sjuk! Skickar en kanelbulle i tankarna till dig! Kram!

    SvaraRadera