söndag 1 maj 2011

Stöpa ljus

Att stöpa egna ljus är faktiskt lättare än vad man tror. Allt man behöver är stearin, vekar och lite tålamod. Man kan antingen köpa stearinkulor i en pysselaffär eller så kan man smälta ner gamla ljus. Jag brukar smälta stearinet i en konservburk placerad i en gryta med kokande vatten. Det gäller att vara försiktig för stearinet blir väldigt varmt. När stearinet har smälts häller man det i valfri värmetålig form där man placerat en eller flera vekar. Jag brukar använda små glasskålar, men vilken värme- och eldtålig form som helst borde ju funka. Det tar lite tid att smälta stearinet men annars är ljustillverkning ett väldigt enkelt pyssel. Vill man kan man köpa aromatiska oljor och blanda i ljuset så att man får doftljus.  Jag har bland annat en citronella olja som ska hålla bort myggorna på sommaren.
  

2 kommentarer:

  1. Fina ljus du har gjort! Har varit med om att gjuta ljus i sand. Gräv grop i valfri form i fuktig sand och häll ljusmassan ner i gropen, låt stelna och ta sen upp ljuset. Plastformar, typ engångsmuggar, går också bra har jag för mig, bara att klippa bort när massan stelnat!

    SvaraRadera
  2. Åh vilken bra idé med sanden! Det måste jag testa nån gång!

    SvaraRadera