lördag 14 maj 2011

Hamburgebröd

Idag skiner solen och därför har vi bestämt oss för att grilla. Då det är i princip omöjligt att hitta ekologiska hamburgerbröd här har jag bakat mina egna.
Här är receptet:
50g jäst
50g smör
5 dl mjölk
2 tsk socker
1 tsk salt
14 dl vetemjöl
Sesamfrön

1.       Smält smör, häll i mjölk och värm till 37 grader
2.       Smula jäst och tillsätt väskan
3.       Tillsätt salt, socker och mjöl. Blanda ihop till en deg och knåda ordentligt
4.       Jäs i ca 30 min
5.       Dela i 20 delar och rulla till bullar. Häll sesamfrön i en tallrick och tryck ned varje bulle i den
6.       Jäs i 10 på plåt täckt med bakplåtspapper.
7.       Lägg bakplåtspapper över bullarna och platta ut bullarna ordentligt. Jag brukar använda en annan plåt till att platta ut dem.
8.       Jäs i ytterligare 30-45 min.
9.       Grädda i 250 grader i 7-8 min mitt i ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar