lördag 4 december 2010

Lussekatter

Kesella är något som inte är så vanligt i England. Det senast året har jag letat i de flesta mataffärer och försökt att förklara vad det är för flera personer men utan resultat (det hjälpte nog inte att jag inte var säker på vad den engelska översättningen var). Men så häromdagen kom min make hem från affären med något som hette ”Curd Cheese” och som visade sig vara nästan exakt som Kesella. Så nu har jag firat med att baka lussekatter idag!

Mitt recept på lussekatter:

50g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella
1,5 dl socker
½ tsk salt
1 g saffran
17 dl vetemjöl

1.       Smält smör, tillsätt mjölk och värm till 37 grader
2.       Smula jästen i bunke och tillsätt vätskan
3.       Tillsätt kesella, socker, salt, saffran och mjöl och knåda
4.       Jäs i 40 min
5.       Baka ut till lussekatter och jäs i ytterligare 30 min
6.       Pensla med ägg och sätt på russin och baka i ugnen i 225 grader i ca 10 minuter
Ps. På bilden kan ni också se resultatet av mitt adventsljus som jag målade förra helgen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar