tisdag 15 mars 2011

En ny strandväska

Om mindre än två veckor ska vi äntligen åka till Bali!!! Längtar så mycket efter sol, bad och goda drinkar! Förra helgen började jag kolla över mina sommarkläder och insåg att jag inte hade någon strandväska. Min favoritstrandväska som jag haft i flera år gick sönder förra sommaren och fick åka till soptippen. L  Lite senare på dagen hittade jag en bit vaxdukstyg hemma (som var ett misslyckat köp som jag aldrig använt till något) så då tänkte jag att detta tyg kunde ju få bli basen till en ny strandväska. Genom att klä insidan av strandväskan i vaxdukstyg blir den ju inte förstörd av blöta badkläder och dessutom blir den lätt att rengöra. Man kan bara vända ut och in på den och skölja bort sanden med vatten. Så begav mig till tygaffären och köpte ett billigt svart tyg, ett rosa sidenband och ett par glittriga rosa blommor och satte igång att tillverka en strandväska.Väskan blev 46 cm bred och 34 cm hög och jag får lätt plats med 2 stora handdukar, vattenflaska, bok och alla mina bikinis i den! :)
Så här gjorde jag:

1.       Av det svarta tyget klippte jag ut följande bitar:
·         2  st 15x40 cm (sidor)
·         2 st 40x 48 cm (fram- & baksida)
·         1st 15x40 cm (undersidan)
·         2 st  10 x 70 cm (axelremmarna)
2.       Av vaxdugstyget klippte jag följande bitar:
·         2 st 15x 35 cm  (sidorna)
·         2 st 35 x 48 cm(fram & baksidan)
·         1st 15x48 cm (undersidan)
3.       Sy ihop alla delarna (förutom axelremmarna) av det svarta tyget så att det blir en väska. Fålla inte överdelen ännu!
4.       Sy ihop alla delarna av vaxdukstyget till en separat väska
5.       Vänd ut och in på den svarta väskan och placera den inuti ”vaxdukstygsväskan” med avigsidorna vända mot varandra. Sy ihop dem längs alla sömmar så att vaxduken bildar ett foder som sitter fast inuti den svarta väskan
6.       Fålla nu överkanten genom att vika det svarta tyget över vaxdukstyget och sy längs kanten(se bilden)
7.       Väskan är nu klar så när som på axelremmarna. Jag vek tyget för varje axelrem dubbelt med rätsidan inåt och sydde en söm längs långsidan. Sedan vände jag ut och in och fäste varje ände av axelremmen i väskans innerkant (ca 6 cm från kanten av väskan).
8.       Dekorera efter eget tycke och smak!

Hmm…det här blev nog inte den bästa och mest lättförståliga syförklaringen, men förhoppningsvis kan ni lista ut vad jag menar.

1 kommentar:

  1. så fin den blev. Kan du göra en till mig också:-)
    mamma

    SvaraRadera