söndag 16 januari 2011

Gingernut-kakor och engelsk "mixed spices" kryddblandning

Idag kom jag på att det var alldeles för länge sen jag bakade! I julas fick jag en fin bakbok av mina svärföräldrar. Den innehöll massa roliga engelska bröd- och kakrecept så nu tänkte jag att jag ska försöka lära mig lite nya recept under våren. Idag blev det ”Gingernuts” kakor.  De blev ganska goda, men jag tror jag skulle ha tryckt ut dem mer. I receptet stod det att man försiktigt skulle trycka ut dem lite grann, men jag skulle nog ha varit lite mindre försiktig så att de blev lite tunnare. Men för ett första försök var de riktigt lyckade!

Det enda krångliga i detta recept är att de innehåller en engelsk kryddblandning kallad ”Mixed spices”. Denna kryddblandning är vanlig i England vid bakning och här kan man köpa den färdigblandad i mataffären, men jag tror inte det finns någon svensk motsvarighet så inkluderar receptet på det också. Man kan spara kryddblandningen i en burk i ca 2 månader.

Mixed spices (ca 2 msk):
1 msk malen kanel
1 tsk malen koriander
1 tsk malen muskot
½ tsk malen ingefära
¼ tsk allkrydda
¼ tsk malen kryddnejlika

Gingernut kakor (ca 50 st):
250g mjöl
½ tsk bikarbonat
1 msk mald ingefära
½ tsk ”mixed spices”
125g smör skuret i små kuber (osaltat står det i receptet, men vet inte om det blir nån större skillnad om det är salt i)
185g farinsocker
60ml kokande vatten
1 msk ljus sirap

  1. Sikta mjöl och blanda med bikarbonat och kryddor
  2. Lägg i smör och socker och blanda med fingrarna till en smulig deg
  3. Lös upp sirapen i det kokande vattnet och tillsätt till degen.
  4. Blanda till en mjuk deg med en slätbladig kniv
  5. Rulla till små bollar, lägg på bakplåt täckta med bakplåtspapper och tryck försiktigt ut dem med fingrarna. Lämna lite plats runt varje kaka så de har utrymme att ”smälta ut”.
  6. Grädda i 180 grader i ca 15 minuter.
  7. Låt kallna först på plåten ca 10 minuter och sen på galler.

2 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Åh så bra! Jag har varit på jakt efter ett recept på just 'mixed spice' som ju ingår i alla mina recept på engelsk christmas pudding som jag tänkte göra till jul. Äntligen fann jag din sida, tack så mycket! Enda kruxet är att jag inte riktigt kan utläsa om det står 1/4 eller 3/4 allkrydda (=kryddpeppar!) resp kryddnejlika. Vilket skall det vara?

    Vänliga hälsningar,
    Mila i Karlstad

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det ska vara 1/4 av allkrydda resp kryddnejilka. Hoppas din engelska christmas pudding blir god!
    /FruP

    SvaraRadera